Blog

Design Hvordan lage et merkevare?

Strategi blir en stadig viktigere del av merkevareprosessen. Hva dette betyr i praksis vil ofte avhenge av omfanget av prosjektet, men det hele starter ved å stille de rette spørsmålene om produktet bak merkevaren;

  • Hva er kjernen av din virksomhet eller ditt produkt? Hvordan ville du beskrive bedriftens tjenester og/eller produkter? Hvilket problem er det bedriften løser eller hvilket behov oppfylles for kundene?
  • Hva er motivasjonen bak å starte din virksomhet/organisasjon? Å kjenne til hva som driver bedriften kan gi viktig perspektiv som kan være viktig inspirasjon for utformingen av en logo.
  • Hva er bedriftens langsiktige mål? Jo mer du vet om ønsket retning for fremtiden til bedriften, desto mer vellykket blir din visuelle identitet. Din merkeidentitet bør være tidløs, ikke trendy.
  • Hvem er din målgruppe? Hvem er din ideelle kunde? Dette er tross alt den du ønsker å tekkes din virksomhet. Hvis du utformer logoen før du virkelig kjenner markedet du vil nå, kan det hende du må gjennom et redesign tidligere enn planlagt.
  • Hvem er bedriftens største konkurrenter? Hva får din bedriften til å skille seg ut fra dine konkurrenter? Ditt unike salgsprosjekt er det som faktisk gjør din tjeneste eller produkt forskjellig – hva du vil være kjent for.
  • Hvilket inntrykk tror du kundene har av din bedrift? Din merkevare er ditt ansikt utad i markedet. Å ha en formening om hvordan din målgruppe ser oppfatter bedriften din er viktig når du skaper din logo og profil.
  • Hvilket inntrykk og opplevelse ønsker du at kundene har? Din bedrifts profil bør fremkalle følelser hos dine kunder og blant din målgruppe. Branding handler om å skape den forbindelsen og følelsen. Så det er viktig å bestemme nøyaktig hva det er du vil at de skal føle, gjennom hele prosessen din har med bedriften.
  • Er det en unik historie bak din bedrift eller firmanavn? Å kjenne historikken til din bedrift eller merkevare kan bidra til å gi en enestående vinkling på identiteten.
  • Har ditt firma noen eksisterende elementer, farger, skrifter som du vil bli overført til det nye merkevaren?
  • Hva vil du at din nye logo skal oppnå? Hva er de viktigste punktene i virksomheten din som logoen din bør formidle?
  • Har du noen spesielle bilder, symboler eller farger i tankene for logoen din?
  • Har du bilder eller farger som du IKKE ønsker å bruke? Husk at dette ikke handler om personlige preferanser, men om hva som vil fungere med målgruppen din.
  • Hvilke adjektiver bør best beskrive din logo? Ved å beskrive din optimale logo med adjektiver kan gi en bedre forståelse av stilen du leter etter.
  • Hva er kjennetegnene eller kjerneverdiene til ditt firma som din logo skal formidle? Tenk på hvordan du vil at kundene skal føle hver gang de er i kontakt med virksomheten din.
  • Hvilke logoer/merker appellerer til deg og hvorfor? Er det noen logoer du ikke liker? Dette er subjektivt, men bidrar til å bestemme hvilken stil du synes best vil tiltrekke deg kunden.
  • Hvor skal logoen din brukes? Skal logoen kun brukes på nettet, eller vil den også bli brukt til skilting og og på trykk? Skal den sitte på produkter? Å vite dette på forhånd, kan hjelpe deg med å opprette den beste logoen for hvordan den skal vises.

Author Details

Bli med i vårt nyhetsbrev
så holder vi deg oppdatert på nye tilbud!